معایب کمال گرایی
برخى از مدیران از کارمندان خود انتظار کیفیت محض در کار را دارند، گر چه مىدانند که هرگز به آن دست نمىیابند، اما گمان مىکنند با اصرار و ابرام به آن حد کمال نزدیکتر خواهند شد. متاسفانه مدیر ارشد سازمان واقعا به این امر اعتقاد دارد، اما شما به عنوان مدیر تازه کار باید بدانید با پافشارى و اصرار بر کمال گرایى در رسیدن به اهداف خود، با شکست مواجه مىشوید و با این انتظار از کارمندان، برخى از آنها چنان در مورد ارتکاب اشتباه، نکته سنج مىشوند که سرعت کار خود را تا حداقل کاهش مىدهند تا مبادا خطایى از آنها سربزند. در نتیجه، عملکرد به حداقل مىرسد (و در مراکز تولیدى باید گفت که تولید سیر نزولى طى مىکند). هرگز فراموش نکنید که برخوردارى از تولید صددرصد با پنج اشتباه، خیلى بهتر از تولید بیست درصد با یک اشتباه است. زیان دیگر ناشى از کمال گرایى این است که همه از شما مدیر تازه کار متنفر مىشوند و زیردستان به این اعتقاد مىرسند که جلب رضایت شما غیر ممکن و امرى محال است. اگر به این شیوه (کمال گرایى) ادامه دهید،زیردستان بیشتر در اعتقاد خود مطمئن و پابرجا مىشوند.شما مىدانید که استانداردها و معیارهاى قابل قبول، براى عملکرد زیردستان، چه هستند و کسى نمىتواند شما را براى تلاش جهت بهتر شدن کار، سرزنش کند، اما اگر کارکنانتان را در تصمیمگیرى در مورد چگونگى بهبود عملکرد دخیل کنید، موفقیت بیشترى کسب خواهید کرد. به عبارت دیگر، اگر زیردستانتان، خود طرحى را براى بهبود کار پیشنهاد کنند و به تصویب شما برسانند، مطمئنا شانس بیشترى براى دستیابى به هدف خود خواهید داشت. همچنین مىتوانید در حیطه کارى خود به ایجاد اعتماد بپردازید، اما اطمینان حاصل کنید که ایجاد اعتماد در جهت جهت اهداف شرکت باشد.
---------------------------------------------------------------------------------