شناخت زیر دستان :: خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۴۴ ق.ظ

شناخت زیر دستان

اگر بتوانید به کارمندانتان کمک کنید تابه اهدافشان دست یابند،بهره ورى آنها افزایش مى‏یابد و مهمتر از همه این که احساس مى‏کنند در حال پیشرفت به سوى اهدافشان هستند. برخى معتقدند براى سازمانها خوب نیست که کارمندانشان شاد و خوشحال باشند زیرا شادى و خوشحالى به معناى رضایت است و کارمند راضى، از کار خود خشنود است و به عبارت دیگر به آنچه انجام مى‏دهد قانع است و کارمندى که قانع باشد بعید است که به دنبال بهتر شدن کار باشد، و بدین ترتیب بهره ورى او افزایش نمى‏یابد. بنابراین هدف شما، در گفت و گوهاى اولیه، باید این باشد که به زیردستانتان بفهمانید آنها براى شما اهمیت دارند و شما در پى کمک به آنها، براى دستیابى به اهدافشان، هستید بگذارید بدانند که شما میخواهید به آنها کمک کنید تا مشکلات کارشان مرتفع شود. دفتر خود را به محلى مبدل کنید که زیردستان بتوانند، براحتى و بدون ترس و واهمه با شما ارتباط برقرار سازند. بگذارید احساس کنند که حتى بحث و صحبت با شما در مورد مشکلات جزیى و کم اهمیت نیز، کاملاًطبیعى و عادى است. شما میتوانید، با صحبت در مورد مشکلات و مسایل کوچک، از مشکلات بزرگتر آتى جلوگیرى کنید. بدین ترتیب در چند ماه اول کارکتان، بعنوان مدیر، خواهید فهمید که توانایى‏هاى فنى و تخصصتان به اندازه‏ى روابط انسانى شما و زیردستانتان اهمیت ندارد.اکثر مشکلات شما حول محور مسایل انسانى (و نه مسایل تخصصى کار) مى‏گردد. اگر مسوولیتهاى شما از نظر فنى پیچیده نباشد، پى خواهید برد که، چنانچه داراى مهارتهاى برجسته یى در روابط انسانى باشید،مى‏توانید کمبودهاى ناچیز تخصصى خود را نادیده بگیرید و فراموش کنید. برعکس، اگر از نظر تخصصى و فنى حتى لایق‏ترین مدیر سازمان خود هم باشید، بدون برخوردارى از مهارتهاى روابط انسانى، دچار مشکل بزرگى خواهید شد. دوستان قبلى در واحد یکى از مشکلاتى که معمولاً مدیران تازه کار با آن مواجه هستند، مساله نوع برخورد و رفتار با دوستان چند روز پیش است که اکنون به عنوان زیردستان وى محسوب مى‏شوند. این مساله، وضعیت دشوارى را ایجاد مى‏کند که مطمئنا هیچ پاسخ و راه حل کاملى براى آن وجود ندارد. کاملاً واضح است که نباید صرفاً به دلیل ارتقابه سمت مدیریتى، دوستى‏ها را کنار بگذارید. اما حتماً نمى‏خواهید که دوستى‏ها به عملکرد شما یا حتى عملکرد دوستانتان آسیب وارد آورد. مطمئنانمى‏توانید اجازه دهید که دوستى‏هاى صمیمانه‏ى قبلى با روش کارتان تداخل کند. زیردستى که واقعا یک دوست حقیقى باشد، کاملاًدرک مى‏کند که شما بر سر دو راهى قرار دارید. دقیقا همین دو راهى‏ها است که باعث مى‏شود تا مدیران ارشد معتقد شوند که مدیران را باید از بیرون سازمان یا واحدهاى دیگر دعوت و منصوب کرد. زیرا دراین صورت این احتمال که مدیران جدید، با زیردستان خود، آشنایى نزدیک داشته، یا حتى با آنها دوستان صمیمى باشند، به حداقل مى‏رسد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید با همکارانى که قبل از مدیریت شما دوستان صمیمى و نزدیکتان بوده‏اند، درست مانند سایرین رفتار مى‏کنید.به خاطر بسپارید که هرگز هم نباید با آنها، صرفاً به این دلیل که میخواهید به دیگران عدم تعصب خود را نشان دهید، رفتار و برخورد بدترى داشته باشید. اگر معمولاً با افراد خاصى مثلا به رستوران مى‏رفتید و غذا مى‏خوردید، اکنون باید سیاست چرخشى در پیش گیرید تا در یک دوره ى کوتاه مدت، بتوانید با همه کارکنان واحد خود یعنى زیردستانتان غذا بخورید. این نکته بسیار مهم است که با تک تک زیردستان خود بطور یکسان و عادلانه رفتار کنید. با دوستانتان نیز درست مانند سایرین رفتار کنید. اگر کار خود را، بعنوان مدیر بطور صحیح انجام دهید، همه کارکنان واحدتان شما را دوست خود محسوب خواهند کرد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۱۷
فطرس صبا

نظرات (۱)

۱۸ ارديبهشت ۹۱ ، ۱۳:۵۳ رضا عابدی منفرد
مهم بود. خوب بود. نکات مهمی مثل ارتباطات غیر رسمی اشاره کرده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی