مدیریت و ارزش‏گذاری سازمانی :: خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۴۶ ق.ظ

مدیریت و ارزش‏گذاری سازمانی

ارزشهای سازمانی جزئی از فرهنگ سازمانی‏است.فرهنگ سازمانی مجموعه‏ای از الگوهای‏رفتاری،عادات،ارزشها،نگرشهای حاکم بر یک‏سازمان است که از ابتداء ایجاد سازمان بنیان نهاده‏شده و چگونگی و نحوه ارتباطات سازمانی، الگوهای تصمیم‏گیری،میزان اختیارات و استقلال‏فردی کارکنان،نحوه نظارت،کنترل و نحوه رفتار با کارکنان و رفتارهایی که از مدیر و کارکنان متقابلا انتظار می‏رود را تعیین می‏کند.

ارزشهای سازمانی در واقع رفتارهایی است‏که از نظر سازمان مطلوب و با ارزش تلقی می‏شود.و انعکاسی از نگرشهای حاکم بر سازمان است، حال این فرآیند(ارزش‏گذاری)چگونه ایجاد می‏شود؟در فرآیند ارزش‏گذاری مدیریت و موسسان سازمان نقش اصلی دارند،مدیر به رفتارزیردستان بار ارزشی می‏دهد و تعیین می‏کند که‏کدام عمل مطلوبست و کدام رفتار نامطلوب،او بارفتارهای خویش نشان می‏دهد که چگونه‏پیرامون مسائل فکر می‏کند و بارفتارش مقلدان وزیردستان را متاثر می‏سازد،طبق تئوری یادگیری‏اجتماعی زیردستان از الگوی خویش تقلید می‏کنند.

به‏عنوان مثال وقتی مدیری می‏خواهد کارکنان سازمان از کلاه ایمنی استفاده کنند،قطعا خودش باید هنگام ورود به کارگاههای کلاه ایمنی‏بر سر داشته باشد تا این رفتار باارزش قلمداد شود و بار ارزشی پیدا کند،در غیر اینصورت دستور و آیین‏نامه کافی نیست و کمتر با توفیق روبه‏رو می‏شود.

مدیران در تمام سطوح باید اسوه رفتارهایی‏باشند که بنظرشان مطلوبست،اگر امروز توجه به‏فرهنگ بهره‏وری می‏شود باید آن را از سطوح‏مدیریت شروع کرد،چرا که بسیاری از معضلاتی‏که باعث کاهش بهره‏وری است به عملکرد مدیریت باز می‏گردد و کارکنان در آن نقشی ندارند.بنابراین باید ابتداء مدیریت و فرهنگ حاکم بر این طبقه سازمانی اصلاح گردد و بعد به سراغ‏کارکنان رفت.چگونه فرهنگ طبقه مدیریت‏اصلاح شود؟فرهنگ طبقه مدیریت با علمی و عقلائی‏شدن فرهنگ اصلاح می‏شود،یکی از مهمترین نمودهای فرهنگ غلط به کارگماری‏مدیران در هر سطح از مدیریت است که علم و لیاقت و تواناییهای لازمه را نداشته و صرفا به خاطر رابطه به این پستها می‏رسند،پیامد این‏عمل اختلال در کار سیستم است.

فردی که در پستهای مدیریتی قرار می‏گیرد باید علم و توانایی لازم جهت برنامه‏ریزی، سازماندهی و هدایت نیروی کار را داشته باشد و بتواند بنحو شایسته از منابع و بخصوص نیروی‏کار استفاده کند به‏طوری که نیروی کار راضی، بهره‏ور،با انگیزه شود.مورد دیگر نگرش مدیر نسبت به خود و زیردستان است،مدیر نباید خود را برتر از دیگران بداند بلکه با یک نگرش‏سیستمی به سازمان متوجه می‏شویم که مدیریت‏هم از عناصر سیستم است اما عنصری که وظیفه و مسئولیت او سنگین و حساس است ولی در هر حاصل عضوی از سازمان به شمار می‏آید که با دیگران و از طریق دیگران کار انجام می‏دهد.از سوی دیگر زیردستان را نیز نباید ابراز کار بداند و فاقد تواناییهای ذهنی و فکری بلکه آنان هم اگر شرایط برایشان فراهم شود می‏توانند فکر کنند و راه‏حلهای مناسب ارائه دهند و مکانیزمها و روشهای جدید ابداع نمایند،بنابراین شایسته‏است که اعضاء سازمان در حل مسائل سازمانی‏مشارکت داده شوند.

وقتی رفتارهای مطلوب تعیین شدند در اثر تکرار به صورت عادت می‏شوند ولی باید مراقب‏بود که عبادتهای قبلی دوباره باز نگردد،چرا که‏انسان تمایل به بازگشت به عادتهای قبلی را دارد.عادات جدید نشانگر خواست و نگرش مدیریت‏به سازمان و نیروی کار است و جزیی از فرهنگ‏سازمان می‏باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۱۹
فطرس صبا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی