روش های کم هزینه انگیرش کارکنان :: خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

خیمه گاه عاشقان حضرت ماه

ما خیمه نشینان غم فاطمه ایم

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۹:۵۵ ب.ظ

روش های کم هزینه انگیرش کارکنان

برای ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش کارکرد همیشه احتیاج به پرداخت پاداش مادی و یا صرف هزینه نیست

مدیران محترم میتونن با استفاده از روشهایی که در ادامه درج شده بسیار راحت و فقط با کمی ظرافت به بهبود عملکرد همکارانشون کمک کنن

به یاد داشته باشیم :

از محبت خارها گل می شود 

خوشحال می شم اگه نظرات وتجربیات خودتون در این مورد رو برامون بنویسین

روش های کم هزینه انگیرش کارکنان توسط سرپرستانشان


پاداش= ارائه یک پیامد خوش آیند برای انجام رفتاری مطلوب از فرد، به منظور افزایش احتمال تکرار آن.
روشهای کم هزینه انگیرش کارکنان توسط سرپرستانشان:
1 - ایجاد محیط دوستانه و روابط غیر رسمی بین کارکنان
2 – تفویض اختیار بصورتی که به وظایف افراد نیفزاید بلکه کاری در سطح بالاتر به آنان واگذار گردد.
3 - بهبود روشهای انجام کار
4 – توجه به مسائل کاری و زندگی شخصی کارکنان
5 –ایجاد روحیه همکاری و مشکل گشایی
6 –احترام به قدر منزلت شغلی کارکنان و ارضای نیاز به عزت نفس کارکنان و دادن عنوان شغلی مناسب به آنان
7 –تشویق و تنبیه بر اساس توانائی ها و بر مبنای عملکرد هر فرد و علایق او
8 –مشارکت دادن افراد در تصمیم گیریها و حل مشکلات
9 –حمایت شدن کارکنان از جانب مدیرشان در تمام شرایط
10 –بحثها نباید فقط از سمت سرپرست به سوی کارکنان باشد
11 –عدم وجود تبعیض بین کارکنان به خصوص تبعیض جنسیتی
12 –تشویق در حضور جمع و تنبیه به صورت خصوصی
13 –دادن وعده های واقع بینانه قدردانی و پاداشهای فردی و گروهی، در آغاز هر برنامه تغییر و اجرای آن
14 –دادن آموزشهای لازم به افراد در انجام وظایفشان
15 –صداقت بهترین سیاست نیست؛ تنها سیاست است! جز در موارد ضروری، از مخفی کردن اطلاعات خودداری کنید.
16 –اهمیت دادن به دکوراسیون محل کار و نیز وضعیت ارگونومی محیط کار
17 –همیشه از افراد در مورد کاری که انجام میدهند سوال کنید تا هم اینکه از روند انجام امور آگاهی یابید و هم به کارکنان بفهمانید که کار انجام شده توسط آنان برایتان اهمیت دارد.
18 –کارکنان برای کسانی که همانند انسان به آنان توجه می کنند، بیشتر تلاش می کنند
19 –انجام نظرسنجی رضایت کارکنان که نشان دهد مدیرشان دغدغه رضایت کارکنانش را دارد
20 –افراد توانمند ؛ اولین کسانی هستند که ممکن است سازمان را ترک کنند، پس اولویت تقدیر با آنهاست
21 –میزان تمجید و تحسین پنج برابر انتقادها باشد
22 –مهمترین عامل ماندن کارکنان در یک سازمان با فضای نامناسب؛ دوست داشتن سرپرست مستقیم و فضای کار مناسب است
23 –برای کارکنان،نظرات سرپرست مستقیم در مورد کارشان، مهمتر از مدیر عامل سازمانشان است
24 –کارکنان بدانند که در شغلشان از آنان چه انتظاراتی می رود
25 –سرپرستان در کنار ابراز علاقه به پروژه های کاری کارکنان، از ایشان درباره سرگرمیها، خانواده هایشان و دیگر علایقی که خارج از محیط کار دارند، سوال کنند
26 –خوش آمدگویی به کارکنان جدید و معرفی آنها به همه
27 –بدترین اتفاق اینست که سرپرستان، در مراسم قدر دانی از کارکنانشان شرکت نکنند
28 –دادن پاداش و تنبیه باید بلافاصله پس از انجام کار مربوط به آن انجام گیرد
29 –جوایز غیر رسمی و روزانه ، کم هزینه ترین و اثربخش ترین نوع قدر دانیها است؛ مثلا دادن یک یادداشت سرپرست به فعالترین کارمندش در آن روز و یا دادنبستنی در یک روز پرمشغله کاری
30 –تبریک گفتن و دادن کادو در روز تولد کارکنان و از آن مهمتر برای روز تولد فرزندانشان
31 –رمز موفقیت در تغییر است؛ تغییر در دکوراسیون سازمان،دفتر کار، رویه ها و روشهای انجام کار
32 –ایجاد جو رقابت سالم در بین کارکنان
33 –عدم مقایسه افراد با یکدیگر
34 –انتقادپذیری سرپرستان از طرف کارکنانشان
35 –سرپرستی قاطع، اما مهربان باشید
36 –جمع کردن افراد برای چند دقیقه در روز دور هم و گفت و گو با آنان حتی بدون موضوعی مشخص
37 –دادن پاداشهای مساوی به افراد،سبب کند شدن حرکت افراد شایسته می گردد
38 –هرگز امید ارتقا را از کارکنانتان نگیرید،زیرا انگیزه کار بیشتر را از آنان می گیرید
39 –عدم قضاوت در مورد کارکنان از روی دهن بینی و حرف دیگران
40 –صدا زدن افراد با نام کوچکشان در محیط کار و گذاشتن قرارهای غیر کاری در بیرون از محیط کار و رفت و آمدهای خانوادگی با آنان
41 –یادتان باشد که افراد زیر دست شما، کارمند شخص شما نیستند بلکه کارمند سازمانی اند که خود شما نیز جزیی از آن هستید و فقط مسئولیت کار آنان به گردن شما است
42 –وظیفه سرپرست برقراری صلح و آشتی بین کارمندانی است که بینشان کدورت پیش آمده
43 –عدم عیب جویی و بهانه گیری از کارمندان
44 –سرپرستان با توجه بیش از حد به افراد خاص؛ حسادت دیگران را برانگیخته نکنند
45 –دادن فرصت به افراد خطاکار برای جبران
46 –تکرار یک نوع پاداش ، از خاصیت انگیزشی آن می کاهد
47 –استفاده از انگیزاننده های غیر کلامی مثل لبخند و زدن به شانه فرد برای تشویق
48 –اختصاص دادن مدت زمانی کوتاه برای استراحت مطلق در بین ساعات کاری توسط سرپرست
49 –بار کاری کم و نیز زیاد باعث نارضایتی ، خستگی و استرس میگردد
50 –دادن قدرت و اختیار کافی به کارکنان در مورد چگونگی انجام کار آنها
51 –ایجاد تفریحات سالم و امکانات رفاهی مناسب برای کارکنان
52 –دادن آگاهی و شناخت به کارکنان درباره اهداف و وظایف سازمانی و جایگاه آنان در سازمان
53 –کارکنان خود را جزئی از سازمانشان بدانند
54 –وجود امنیت شغلی
55 –هماهنگی بین رشته تحصیلی و شغل و نیز هماهنگی استعدادهای فردی و شغل
56 –کفایت و لیاقت سرپرست و مدیر سازمان
57 –همسوئی اهداف کارکنان با اهداف سازمان
58 –استفاده از پرداخت تشویقی ، قدردانی کتبی و گردش شغلی در انگیزش افراد
59 –پرداخت حق و حقوق کارمندان از طرف سازمان
60 –عدم ایجاد تغییرات خاص به یکباره در سازمان و ایجاد تغییرات به صورت مرحله به مرحله
61 –بی پرده صحبت کردن در مورد اثرات نامطلوب هر تغییر برسازمان
62 –برگزاری جشن در ایام خاص در سازمان
63 –برگزاری مسابقات رقابتی بین کارکنان و تععین جایزه برای نفرات برتر
64 –در پاداش دادن، پرداخت پول نقد به عنوان پاداش ، در مقایسه با اعطای مواردی همچون کالا، تسهیلات سفر، و اشیای قابل لمس، کمتر به خاطر می ماند.پاداشهای مادی باید اقلام ملموسی باشند که یا بتوان آنرا پوشید، یا به دیگران نشان داد،و یا اعضای خانواده ازآن لذت ببرند که به واسطه آن ، خاطرات چگونگی دستیابی به آن، و اینکه چه کسی آنرا اعطا کرده، ونیز اینکه به واسطه دستیابی به چه هدفی دریافت شده ، همیشه در ذهن پاداش گیرنده بماند
65 –تمامی کارکنان می خواهند دیده شوند و به آنها ارزش داده شود
66 –قدردانی عمومی و کلی سبب انگیزش نمی شود؛ مثلا اینکه مدیر با هیاهو وارد شود و بگوید کارت عالی بود! بلکه مدیر باید به مدت ده دقیقه درباره دستاوردهای هر یک از کارکنان صحبت کند
67 –چند روش قدردانی کم هزینه از طرف مدیریت:
دادن شاخه گلی در یک مراسم و تشکر به خاطر زحمات
دادن خودکاری با حک نام کارکنان به همراه نام سازمان
نو کردن تجهیزات محیط کاری و حتی تعویض پرده و یا دادن گلدانی کوچک
توزیع بستنی و یا یک میان وعده در یک روز سنگین کاری
68 –دریافت حقوق معادل ارزش کاری که انجام می گیرد
69 –خوش نامی سازمان محل خدمت و نیز پرستیژ واحد خدمتی
70 -روش های مشارکتی و مرکز قرار دادن کارکنان، در افزایش بهره " وری مؤثر بوده و سرپرستی آزادمنشانه" نسبت به سرپرستی "خودکامه،" به بهره وری بالاتر می انجامد
71 - افراد باید کار خود را به شکل یک فعالیت معنی دار ببینند
72 - پاداش پایان طرح مستقیم ترین شکل طرح پاداش بر حسب کارکرد است که براساس آن به یک قطعه کار بدون عیب، فوراً پاداش قابل توجهی پرداخت می شود. این روش بسیار مؤثرتر از این است که در پایان سال، پس از ماه ها انتظار به کارکنان، پاداشی پرداخت گردد
73 - احتمال کاهش عملکرد بعد از قطع مشوقهای بیرونی بسیار بالا خواهد بود. بر این اساس رفتار مورد نظر تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که مشوق بیرونی همچنان وجود دارد و جالب تر اینکه در برخی اوقات حفظ همان سطح اولیه مشوق بیرونی کاهش عملکرد را نیز موجب خواهد شد، از سوی دیگر استفاده کلان از این سیستم ، سبب شکل گیری و عادت به سیستم انگیزشی بیرونی خواهد شد. به این صورت که افراد یاد خواهند گرفت همواره با مشوقهای بیرونی فعالیت کنند و کمتر از انگیزش درونی که سیستمی پایا و مقاوم است استفاده خواهند کرد
74 - افراد در طول اجرای برنامه و بصورت مرتب از میزان پیشرفت کارخود آگاهی یابند. به عبارت دیگر از عملکرد خود بازخورد گیرند
75 - برنامه های پرداخت بر اساس مهارت (شایستگی)
76 - طرح مزایای انعطاف پذیر به گونه ای است که کارمند بتواند از بین مزایای موجود آنهایی را که می خواهد انتخاب کند. هدف این است که به هر کارمند فرصت داده شود با توجه به نوع نیاز و شرایط یا وضعیتی که در آن قرار گرفته است، مجموعه‌ای خاص از مزایایی را که می‌خواهد از آنها بهره مند شود، انتخاب کند. اگر به همه کارکنان مزایای مشابهی داده شود، در آن صورت چنین فرض می‌شود که همگی نیازهای همانندی دارند و تردیدی نیست که این فرض نمی تواند درست باشد
77 - مهمترین مسئله در انگیزه دادن به پرسنل، ایجاد حس امنیت برای آنهاست، بدین معنی که آنها ترسی نداشته باشند از اینکه اگر عملکرد آنها عالی نباشد، شغل آنها در خطر خواهد بود. کارکنان باید حس کنند که اخراج کردن آنها آخرین راه چاره است و تنها راه برخورد با مشکلات نیست
78 - وجود یک هدف سازمانی مشخص، معتبر و الهام بخش
79 - مدیران باید اطمینان حاصل کنند که تمام همکاریهای یک کارمند، چه بزرگ چه کوچک، مورد توجه قرار گرفته است؛ شعار بسیاری از مدیران این است که «چرا باید برای انجام کاری از کسی تشکر کنم که او برای آن کار دستمزد می گیرد؟
80 - دستی بر شانه فرد زدن، گفتن جمله «خوب بود» ، غذا خوردن با کارمند، اشاره کردن به کار خوب پرسنل نزد مقامات بالا، مقداری انعطاف پذیری در زمان‌بندی برنامه ها، یک روز مرخصی یا حقوق تشویقی یا حتی یک پیغام تشکر روی میز، اندکی از صدها راهی است که مدیران به وسیله آن می توانند قدردانی خود را از یک کار خوب نشان دهند
81 - انجام کارهای پرسنل را تسهیل کنید
82 - کارمند را با اشتباهات گذشته اش تحت فشار نگذارید
83 - توضیحاتی که در مورد بهبودهای صورت گرفته ارائه می شود، باید مشخص، واقعی و غیر احساسی و مستقیماً معطوف به عملکرد کارکنان باشند تا اینکه معطوف به خصوصیات شخصی آنها. از تذکرات ارزیابی کننده کلی ( مثل: آن کار بی ارزش است) یا توضیحاتی در مورد انگیزه ها یا خصوصیات شخصی کارکنان ( مثل: شما
بی دقت بوده‌اید) خودداری کنید
84 - همواره به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر سازمان، به چه دلیل بازخورد می دهید. شما می خواهید عملکرد را بهبود ببخشید نه اینکه برتری خود را بر کارمندان ثابت کنید
85 - عملکرد ضعیف را تشخیص بدهید. حتماً به پنج درصد از کارکنان خود که
نمی خواهند کار کنند، توجه و آنها را شناسایی کنید. بیشتر افراد می خواهند کار کنند وبه کار کردن افتخار می کنند. اما کارکنانی وجود دارند که به کارکردن حساسیت دارند .آنها هر کاری می کنند تا از زیر کارکردن فرار کنند. آنها بی انگیزه هستند و یک روش انضباطی – مثل انفصال از کار – تنها راهی است که می توان آنها را از طریق آن اداره کرد. این کار روحیه و کارایی بقیه اعضای تیم را افزایش
می دهد، زیرا آنها می بینند که یکی از موانع کارایی آنها برداشته شده است
86 - متناسب‌بودن حقوق دریافتی با نیازهای زندگی و نیز
متناسب بودن حقوق دریافتی با میزان و نوع کار
87 - روشن و واضح بودن قوانین و مقررات
88 - روشن بودن وضعیت تشویق و تنبیه
89 - وجود امکانات برای پیشگیری از حوادث شغلی
90 - وجود تجهیزات و امکانات و ابزار کار مناسب
91 - دسترسی راحت به مسؤولین در موقع لزوم
92 - وجود امکان ارتقاء و پیشرفت شغلی در حرفه
93 - توانایی خدمت به جامعه از طریق حرفه
94 –استفاده کارکنان از خدمات سازمان به صورت رایگان و یا با تخفیف ویژه
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۲۰
فطرس صبا

نظرات (۲)

این هم یک راه
تقدیم به همه همکارای محترم :

حلالیت
کویرم
آنقدر کویرم که دریا در نگاهم تبخیر می شود
آفتابی تفدیده در سینه ام نفس می کشد
و اشتیاقی به وسعت دیدار
مسافرم
آنقدر مسافرم که تمام جاده های دنیا،
در زیر لحن قدمهایم سکوت می کنند
کوله بارم پر از شعرهای توست
نگاه عاشقت را برمی دارم
وبرای تو صدای گرمم را جا می گذارم
دعایت را بدرقه راهم کن
حلالم کن
ای صمیمی
ای قدیمی ترین حادثه خوب ، در دوردست آشنا
کویرم
به ملاقات اقیانوس می روم
تا آنسوی پرچین سیراب شدن از عشق
برایت «باران» هدیه می آورم ،
با ابرهایی از جنس خدا
بعد از این
می توانی از من بپرسی
خانه دوست کحاست ...
ای صمیمی
ای قدیمی
حلالم کن

این همه راهکار وجود داره ، ولی بعضی از مدیران و مسئولین فقط به دنبال نقاط ضعف و عیوب می گردن ( فقط نیمه خالی لیوان رو می بینن ) . کمن مسئولین و مدیرانی که وقتی وارد اتاقشون میشی به خاطر تکریم زیاد و احترام زیادی که برای ارباب رجوع و یا کارمندانشون قائل می شن ، شرم می کنی که خواسته هاتو مطرح کنی و در مقابل ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی